Bilens spec

VW typ1-1968
Motor 

Volym: 2402cc, (71mm x 103,8mm).
Kompförhållande: 7,5 - 1.
Block: Orginal.
Vev: Orginal, balanserad.
Stakar: Orginal, viktjusterade.
Cylindrar: Deutz dieselfoder lätt modifierade.
Kolvar: Smidda TRW med låsringar och svarvad grop.
Toppar: Orginal, portade, 46 x 40 ventiler, flyttade tändstift, dubbla fjädrar, 5st pinnbultar.
Kamaxel: Orginal omslipad duration 316grader.
Insprutning: Haltech Platina Sport 1000
Spridare:MSD 990cc.
Insug: Aluminium rör 50/60mm, plenumkammare med trattar.
Luftfilter: Green Cotton panelfilter i alulåda.
Turbo: Garret GT40, laddtryck ca 2bar.
Intercooler: Kapad lastbilskylare med dubbla fläktar.
Tändning: Wastespark med VAG cop-spolar direkt på tändstiften.
Avgas: Primär 42mm, sekundär 89mm.


Tider

402m: 10.39s - 207km/h
201m: 6.54s  - 178km/h
60foot: 1,47s
Besiktad = JA !
Chassi/Kaross 

Plastdelar: Rutor, flipfront, bakskärmar, motorlucka, stolar.
Fälgar: Saco 8"x15 och 4"x15.
Däck: 275/60-15 MH Racemaster bak, 205/50-15 fram.
Tank: Fuelcell 30liter.
Mätare: Autometer.
Bakvagn: Orginal med QA1 coilovers med HR fjädrar 700lbs.
Framvagn: Orginal avsmalnad.
Bur:Gussbur i 45mm's rör, kompleterad med rör till framvagn och bakvagn.
Övrigt: Linelock,

Transmission 

Växellåda: Porsche 915 5vxl med lamelldiff.
Koppling: Sachs sport 850kg's tryck.
Lamell: 228mm Black Magic från RLR.
Drivaxlar: Modifierade Ford Granada axlar.

Startsida      Bilder      Filmer      Länkar      Nyheter      Bilen
Onebyone Webdesign